الجمعة، 31 يوليو، 2009

أن تكون كوباية شاي

إنها تجربة عجائبية قمت بها مع إحدى زميلات بحر الحياة وهي مريم عمر
والفكرة تدور عن التجلي والتقمص والتحور - وشوية حاجات كدة –
أشكرها كثيرا على تلك المشاركة.
وتعاا اشربوا شاي

أن تكون كوباية شاي


سألتني عن إسمي .. فقلت لها :
- مش مهم.. كان ممكن يكون ليا اي اسم تاني غير اسمي .. اول ماتولدت كنت مجرد (ولد) وبعدها اختارولي اسم .. كان ممكن كمان اكون اتخلقت في هيئة حاجة تانية .. طيارة .. موجة .. فراشة .. فجلة

- وانا كان ممكن أكون سما أو قمر أو صرصار لسه خارج من البلاعه وبيدور على النور اللى مش هيلاقيه غير فى الحمام وينضرب بالشبشب او ممكن أكون قنبله حلوه وكويسه ومش عايزه تموت الناس اللى ملهمش ذنب فى حاجه بس حظها كدة او كوباية شاي .. مش بتعمل حاجة فـ الدنيا غير انها تتشرب

- تفتكري ايه يكون إحساس كوباية الشاي وهي بتتشرب .. وبتسمع مننا صوت شفففففففف .. أو إحساس الوردة وهي بتتشم وبتسمع مننا صوت : شمممممممم .. وايه رأيها في ريحتنا مثلا

- هى لو كوبايه او ورده بتحترم الغرض اللى اتخلقت عشانو ..أكيد هتكون فرحانه وحاسه بكل الرضا لكن لو كوبايه بتحقد على الكائنات اللى اعلى منها ..ممكن ........

- ممكن تكون هي الكوباية اللى بتلسع ضهر العيال الأشقية أو المدهولين .. أو تنكسر من إيديهم

- دا معناه انها ذكيه جدا وبعيده النظر وبجد تبقى كوبايه رائعة

- أو الوردة اللى تغلطي وتمسكيها من شوكها وتعورك .. بس استني خلينا في كوباية الشاي هتعملي ايه بقى ؟

- هطلع بخار لما أكون زعلانه .. ولما اكون فرحانه هبص فى السما .. وممكن اعمل اشكال بالبخار الى هيطلع منى .. والعب بفقاقيع الشاى بتاعتى

- ومين اللى كنتي هاتلسعيه ؟

- ألسع ناس كتير مش فاهمين هما بيعملوا ايه ومش بيفكرو في أثر اللى بيعملوه على الناس وممكن يجرحوهم وهما مش حاسيين

- وأنا كنت هاملى المج وانا سخن .. واقعد بين ايدين عيل بردان في عز الشتا .. واتمدد كبقايا في دستة كوبايات جنب بواب سهران
لكن ممكن تبقى باردة .. أو ناقصك سكر .. أو غير متصالحة مع النعناع في حين إن اللى عاوزك عاوزك بنعناعك .. ساعتها ........ ؟

- لو بردانة هاكون حزينه شويه وزعلانه من نفسى ومش عايزاه يشربنى ولما أفتكر ان هو اللى سابنى لحد ما بردت هكبر دماغى ولسان حالي يقول اذهب إلى الجحيم اذن .. والسكر .......

- والسكر نصيب .. هو ليه نصيبه من السكر .. وانا ليا نصيبي من السكر الدايب فيا .. هو ممكن يخلص نصيبه من السكر .. في دنيته .. والدكتور يقوله انسى يا عم القمور .. مفيش سكر تاني .. وانا ممكن أتشبع .. أو أعطش للسكر .. والنعناع .......... ؟

- مش هو برضو اللى محطش نعناع ؟ كوبايه الشاى ذنبها ايه ؟

- مممممممم وإمتى كنتي هاتندلقي ؟

- لما حظى الوحش يسوقنى لحد تايه زيى يخبطنى فى اى حاجه وممكن أحس انى عايزه انتحر وادلق نفسى ..بس طبعا انا كجماد مليش الصلاحيه انى اعمل كدا

- وانا ممكن أندلق عشان أحرم حد مني ..

. . في كتير كانوا زينا في يوم من الأيام .. شوية مية مش أكتر .. بس منهم اللى بقى كركريه واللى بقى ينسون واللى اتعلم في مدارس خاصة وبقى مياه غازية ..

- واللى بقى بارد .. واللى بقى سخن .. واللى بقى غالي .. واللى بقى رخيص .. لكن على حسب رؤيتى ككوباية شاى عجوزه .. المفروض يفكر بقى فى اللى هيشربه وينسى اللى فات وهل هيقدر يوصل رسالته ولا لأ

. . . . . .

- ممممممم على فكرة .. كوباية الشاي بتاعتي بردت وأنا باكلمك..

- على فكرة أنا ماليش في الشاي



لمعي يحتسي شايه الصباحي :)

هناك 6 تعليقات:

Rannon يقول...

عودا أحمد :)
حلوة الفكرة دي
مفكرتش قبل كدة أكون كوباية شاي بس عجبني تفكيركم :))

إيناس حليم يقول...

جامدة موووووت
حبتها اوي هي وكوباية الشاي :)

غير معرف يقول...

:)
حلوه

كأنني أنا يقول...

هو انا دايما باتخيل احساسي لو كنت حاجات كتييييييير أوي أشكال والوان..
فراشات..
شوارع..
لعب أطفال..
كتاكيت..ومسدسات
ومؤخرا أوي يعني فوانيس رمضان..

بس فعلا عمري ماتخيلت اني ممكن ابقى كوباية شاي:)

احساس حلو على فكرة:))

Doaa' Gamil يقول...

مبدأيا كده عجبتنى جدااااا
غير انها مكتوب باسلوب ساخر حلو اووى

كمان المعنى اللى ورا الكلام عجبنى اوووى وقوى اووى كمان

مممممم
فكرتنى بنفسى وانا صغيره كان نفسى اكون بندقسه او سيف علشان اموت الناس الوحشين :$:$

حاتم عرفة يقول...

رنون :
أي خدمة
ميرسي كتييييييير
................
إيناس حليم :
اتفضلي
:)
منورة يا عروسة
:)
................
غير معرف :
شكرااا
................
كأنني أنا :
أهلا بيكي في هيئتك الجديدة
ككوباية شاي
:)
منورة
وأي خدمة
................
دعاء جميل :
ههههههه
طب دي حاجة كويسة خالص
:)