الثلاثاء، 10 مارس 2009

نبذة خطيييييرة عن فن الكولاج


النهاردة يا جماعة هاكلمكم عن فن مهم جدا من الفنون
و باعتبره سبب أساسي في نشأة الجرافيك .. وإنه بيتماس بشكل كبير مع التصميمات الفنية
اللى المفروض ان تصميماتي ليها علاقة بيه .. :)
و هو فن الكولاج

و الكولاج ككلمة أصلها فرنسي .. ومعناها اللصق
نقدر نقول عليها بالعربي كدة .. القص واللزق
و ده بيستخدم فيه حاجات كتير زي الورق .. أو الورق الملون زي ما كنا بنعمل واحنا صغيرين
أو أي أدوات وخامات عادية موجودة على الكرة الأرضية بتتجمع مع بعض لعمل شكل ما بينهم ترابط أو لأ
على حسب وجهة نظر المصمم أو الرسام اللى بيعملهم
و ده بيكون التجميع الفعلي .. و ممكن يكون التجميع رقمي .. زي اللي بيحصل في برامج الجرافيك
يعني مجموعة من الصور المختلفة والطبقات المختلفة بيتم المزج بينها و بين بعض داخل التصميم
و لو حبينا نتكلم عن الناحية التاريخية شوية
نلاقي أن ظهور الفن ده ظهر مع اختراع الورق .. في الصين في القرن الثاني قبل الميلاد تقريبا
و إنه فضل استخدامه محدود لحد ما ابتدى يستخدم في الكتابة لما كان اليابانيين بيستخدموه لكتابة أشعارهم عليه في القرن العاشر الميلادي
يعني مكانش لسه اتخذ شكله الفني اللي أصبح مدرسة من المدارس بعد كدة..

ننط نطة كدة على أوروبا في القرون الوسطى .. نلاقي فكرة الكولاج ظهرت بقوة في الكاتدريئيات
زي كاتدرائية
Gothic Cathedrals
اللى استخدمت فيها لوحات تصنع من أوراق أشجار .. ومذهبة .. وأحجار كريمة .. ومعادن .. لعمل أشكال فنية .. طبعا يمكن تخيل روعتها .. في اللوحات الدينية ..

و أيضا تطور ليتدخل في تصنيع التذكارات والهدايا و الأعمال اليدوية .. وتزيين الكتب وألبومات الصور .. الخ
ولغاية الوقت ده لسه الموضوع مابتداش يستقل بذاته..
مازال يندرج تحت الأعمال اليدوية .. أو اللوحات .. أو أي حاجة حلوة .. بس لسه مكانش أستقل قوي .. و لما ابتدا يستقل كان طبيعي انه يتصنف .. أو لما اتصنف .. كان ابتدى يظهر استقلاله..
المهم إن الاتنين العباقرة اللى قرروا يسموه .. كانوا
جورج براك
Georges Braque
و صديقه بيكاسو
Pablo Picasso
..
و الاتنين برضه من رواد المدرسة التكعيبية اللى كان ليها علاقة قوية بـ الكولاج في الفترة دي .. و هانتكلم عنها و عن جروج براك (صديق بيكاسو أو نصفه الآخر في فترة من الفترات .. الأقل شهرة .. و جرأة ..) في مرة تانية إن شاء الله

المهم انهم عرفوا قد ايه الفن ده مهم .. و مؤثر .. وإنه ممكن يكون نقلة جبارة في الفترة الجاية ..
وفعلا..
اشتقوها من كلمة
Coller
الفرنسية .. اللى معناها لصق .. وعملوا نماذج كتير من الشغل ده عمليا .. و كان في تعليق مهم لأحد أصدقاء بيكاسو من النحاتين
أن النوع ده من الفنون .. هو أقرب للأشكال الثلاثية الأبعاد .. أو معالجة الأشكال الثنائية الأبعاد من أدوات ورسوم وخلافه .. في الفضاء الثلاثي الأبعاد .. بمعنى منحها مساحة أكبر .. وبعد ثالث..
و دي نماذج من شغلهم ..

Picasso ,Toilette , 1938

Picasso

Tenora , Georges Braque , 1913


و قضوا فترتهم و قدموا رؤيتهم للفن الجديد العبقري ده .. اللى مشي على نهجهم فيه وطوروا منه ناس كتير بعد كدة ..
من أشهرهم
خوان جريس
Juan Gris
حيث أهتم كثيرا بهذا الفن .. وتعلم أكثر ..

Juan Gris , Le Journal , 1916



Juan Gris , Stilleben mit Bordeuauxflasche , 1919

المهم بقى تروح سنين وتيجي سنين .. ويمشي الفن ده في تطوره أكتر واكتر .. ويمر زي أي أسلوب بالعديد من المدارس الفنية .. زي السريالية اللى فنانيها استخدموا التقنية دي بتوسع
و زي مدرسة عبقرية إسمها
Cubomania
(مش عارف تبقى ايه ترجمتها بالعربي)
كانت بتعتمد باختصار على تقطيع الصور لمربعات .. بعد كدة يتم تجميعها بطريقة عشوائية
و ربما تكون الإرهاصة الأولى للعبة البازل .. اللى لعبناها كلنا :)
و لك أن تتخيل الشكل اللى ممكن ينتج عنه..
و في فنانة اسمها
Lee Krasner
لسعت زيادة شوية و كانت بتقطع لوحاتها .. عشان تعمل منها لوحات تانية جديدة .. بنفس طريقة الكولاج برضه :)

و فنان معاصر زي عبد السلام عيد السكندري
اللي صمم الجدارية اللى عند سور البحر في سيدي جابر .. وجدارية فنون جميلة ..
و غيرها كتييييير..
وانا اتشرفت بحضور معرض من معارضه زمااااان .. وشوفت تجميعات ليه عبقرية .. مانسهاش ابدا ..
و مانساش كلامي معاه عنها .. و هو كان له تفرد خاص جدا بيه حيث كانت فكرة الجدراية مسيطرة عليه ويؤمن بأن الجدار بصفة عامة يتفاعل مع من حوله..
و أعتقد أني هافرد له موضوع خاص لوحده في مرة قادمة :)

و الجميل إن من شدة تميز الفن ده .. وارتباطه بحياة الإنسان .. ظهر في فن الكلام أيضا
و الشعر ..
و من أمثلة ده الشاعر العبقري أدونيس ..
اللى كانت قصايد كتير ليه مثال واضح لفكر الكولاج ويعبر عنه بقوة
زي المقطع ده من قصيدة - جســد – من ديوان : مفرد بصيغة الجمع
اتركي لجسدي ان يثبت على الورق
ممشى، وخطواتك الشجر
مشهدا وجسدك الممثل والرواية
ظلا وجسدك الاشارات والتلاويح
سطحا وجسدك العمق
حروفا وجسدك الكتابة
وتنزهي
في كفن تنسجينه خيطا خيطا
وقولي للابر ان تبطىء
وابطئي
وانت يا متاهات الحب
استشرفتك واخذتك عيناي
بردتك وثلجتك
استنقعت فيك وجسرتك
وانا الآن اناسمك
وفيك اخضخض جسدي

و ضروري قبل ما نختم إننا نتكلم عن فنان معاصر آخر .. أعتقد إنه عمل طفرة في المجال ده .. لما نقل النوعية دي من الفن لأغلفة الكتب .. بأسلوبه المتميز الخاص جدا .. اللى أضفى تميز واضح على شغله .. و هو أحمد اللباد ..
و دي نماذج من شغله

أحـمــد اللباد - وداعا أيتها السماء

أحـمــد اللباد - قلمين

أحـمــد اللباد - حبـة تراب

أحـمــد اللباد - المواطن ويصا عبد النور


و بكدة نبقى خلصنا جولتنا الصغيرة دي .. بعالم فن الكولاج .. اللى أتمنى أن كلامي ده يكون وضح ولو جزء بسيط منه .. وأرجو أن تشاركوني الرأي فيه .. ومن كان لديه تعليق أو إضافة أحب أن أسمعها..
خاصة أن معلوماتي جلبتها من الإطلاع ومن النت .. وأي إضافة للكلام ستفيدني كثيرا..
و سؤال الحلقة بقى هو .. هل حد فيكم شاف في تصمياتي ما يوحي أو ما يقترب من فن الكولاج ؟
تأملوا كدة في تصميماتي .. وبصوا عليها بصة .. واللى يحس في حاجة منها أنها تميل لفن الكولاج .. كما شرحناه .. يا ريت يقولي ..
و اللى يحب يشارك أكتر ..
ده الجروب بتاعي على الفيس بوك .. المصمم حاتم عرفة
عليه تصميماتي .. والمواضيع
تحياتي للجميع ..
وفي انتظار مشاركااااااااااتكم
:)

هناك تعليقان (2):

carol 2002 يقول...

عرفت مدونتك بالصدفه
و عجبنى شغلك و مجهودك
فى توصيل المعلومه الفنيه للناس
الغير متخصصين
و تصميماتك حقيقى حلوة
و شوفت كمان الباقى من شغلك
على الفيس بوك

أتمنى لك كل التوفيق
و سوف أتابع معك كل جديد

تحياتى
(:

حاتم عرفة يقول...

مبسوووووط جدا بتواجدك يا كارول .. :)
و سعييييييييد بكلامك
و ربنا يوفقنا ونقدر نقدم حاجة تفيد الناس
علطوووووووووول
و يشرفنا طبعا متابعتك لينا..
...
تحياتي ومودتي
:)